michelleannemaaike.reismee.nl

Een dag in de slums van Kampala en een lange wandeltocht

Hi Mzungu's,

Dit blog komt een beetje aan de late kant, maar dat gaat we helemaal goed maken want we hebben weer een heleboel te vertellen! Eerst even een nieuwtje waar we niet mee kunnen wachten om het te vertellen.......We hebben een weekje Zanzibar geboekt waar we heerlijk gaan duiken, snorkelen, bakken op het strand, met dolfijnen zwemmen (hopen we) en heerlijk eten :) We gaan van 9-16 Juni en sluiten daarmee gelijk onze stage af, want de 21e gaan we alweer met het vliegtuig richting huis.

Deze week hebben van maandag t/m donderdag weer gewoon gewerkt. We beginnen eindelijk een heel klein beetje te wennen aan het 6.00u opstaan, maar het blijft elke dag weer een strijd, haha. We hebben er gelukkig weer wat extra werk bij gekregen, en woensdag mogen we zelfs met z'n 2-en naar de ambassade in Kampala om visums te regelen voor de drie ugandese werknemers die naar Nederland gaan. We hebben voor het eerst met Greetje, onze stagebegeleider van school, gebeld. Eigenlijk gaat alles best goed, dus over 3 weken hebben we pas weer telefonisch contact. Intussen zijn we bij de clinic ook alweer bekend. Eerst had Mies een infectie aan d'r handen, waarschijnlijk door het water. En afgelopen week ging Anne-Maaike ineens door haar rug. Gelukkig gaat dat allemaal weer goed en lopen we weer vrolijk rond :)

Vrijdag zijn we met Anja naar de slums (sloppenwijken) geweest. Zij komt daar wel vaker omdat ze vrijwilligerswerk doet. Het maakte best veel indruk om te zien hoe die mensen daar leven.. Overal bergen afval, brandende hoopjes plastic, stank en ontzettend veel vliegen. Om je heen zag je overal wel jongeren die lijm aan het snuiven waren en soms hadden ze niet veel meer dan een jutezak of erg gescheurde kleding aan. De kleding die we hadden meegenomen uit Nederland hebben we hier uitgedeeld aan tienermoeders. Toch goed om te zien dat ze er hier nog zo blij mee zijn, terwijl de kleding anders misschien weggegooid zou worden. Paul heeft ons een rondleiding gegeven door een klein gedeelte van de slums. Hij is hier vroeger zelf opgegroeid, en heeft nu de stichting 'Peace for Children Africa' opgericht voor de straatkinderen. Na de rondleiding zijn we naar het opvanghuis geweest waar de straatkinderen/jongeren overdag zichzelf kunnen wassen, les krijgen, spelletjes kunnen doen en souvenirs kunnen maken om te verkopen. Er word ook geregeld uit de bijbel verteld en ze kunnen er een warme maaltijd halen. We zijn hier wel een paar uur gebleven en hebben het super gezellig gehad. We hebben spelletjes gedaan, Anne-Maaike had er eindelijk weer iemand waarmee ze handstandjes kon doen en ook voetbal en lummelen kennen ze hier. Toen het ging regenen ging iedereen snel naar binnen en toen hebben we een hele grote ton papier maché gemaakt, waar ze maskers en andere souvenirs van gaan maken. Rond half 7 gingen we naar een andere locatie van Peace for Children Africa. Daar woont een hele groep jongens/meiden van verschillende leeftijden. Overdag gaan ze naar school, en in hun vrije tijd oefenen ze veel voor hun show's die ze geven op feesten/bruiloften. Ook voor ons wilden ze hun show graag opvoeren, en we stonden ervan te kijken hoeveel talent deze jongeren hebben! Ze lieten verschillende dansen uit Uganda zien, waarbij ze zelf muziek maakten en zongen. Daarna hadden ze een acrobatiek show, met heel veel salto's, pyramides, flikflakken en andere spectaculaire dingen. Jammer genoeg werd het al snel donker en konden ze hun show niet helemaal afmaken. Daardoor moeten we zéker nog een keertje terug komen om de rest te bekijken ;)

De rest van het weekend hebben we boodschappen gedaan en lekker wat gegeten in en Italiaans restaurant. Eindelijk lasagne! Maar zo lekker als thuis kan je de lasagne hier toch niet vinden.. We wilden helemaal van de farm naar Kampala met de bodaboda gaan. We gingen alvast een eindje lopen omdat je toch meestal binnen 10 minuten wel een boda tegenkomt, maar helaas duurde het deze keer 2 uur voordat er een 'lege' bodaboda voorbij kwam. Achteraf vonden we het toch niet zo erg om zo'n eind te hebben gelopen, want we hebben heel veel gezien en hebben ook nog een paar leuke foto's kunnen maken :) Toch waren we wel blij dat we na die 2 uur heerlijk achterop de bodaboda konden stappen voor een tochtje naar Kampala. We kwamen er alleen achter dat de bestuurder van de bodaboda nog niet zo vaak in Kampala geweest was (of nooit), want hij wist zelfs Garden City niet te vinden. En dat is 1 van de bekendste shopping malls in Kampala! Maargoed, uiteindelijk zijn we er gekomen en hebben we een leuke dag gehad in Kampala :)

We gaan weer even een paar leuke foto's voor jullie uitzoeken en op ons blog zetten, en dan was dit ons blog alweer voor deze week. Woensdagavond komen Anne-Maaike d'r ouders aan in Uganda, en van zaterdag-woensdag gaan we op safari naar het park Murchison Falls. Wij hebben er in elk geval zin in, en hoe het geweest is + foto's horen/zien jullie over ongeveer 1,5 week :)

Liefs,

Michelle & Anne-Maaike

Oma van der Weijde

Goed gedaan meiden, zo blijven we op de hoogte.

Melanie van Belzen

Super leukk al die verhalen! ik kijk alweer uit naar t volgende verhaal over de safari;) heeel veel plezier he , liefss melanie

diana

meiden wat een verschil met ons georganiseerde landje .
het lijkt me ontzettend raar om de slopen wijken in het echt te zien. zal vast wat anders geweest zijn als de belden die ze hier laten zien.
Hier gaat alles zijn gangetje,we hebben de verjaardag van Jedda gevierd en de vakantie is weer voorbij dus de meiden zijn weer naar school.
Veronique heeft haar eind toets gemaakt en is ontzettend gespannen over de uitslag ;)
Verder gaan ze bij haar in de klas auditie doen voor de schoolmusical,ze heeft ingeschreven op een rol als oud omaatje (we worden er nu al zot van ha ha )
We laten volgende keer weten of het gelukt is tot die tijd hebben we er in ieder geval erg veel lol van.
groetjes Diana

Mary Theesing

Dag meiden, wat een verhaal weer, ik vind het erg leuk om jullie belevenissen zo te lezen en ook de foto's te zien. Geniet van jullie tijd daar en haal er alles uit. Tot gauw weer!!

Groetjes,

Mary Theesing

jeanine

Door je rug Anne-Maaik? Je gaat toch niet alles van je tante nadoen he?! ;-) Zucht, ik heb een koffer met je vader en moeder meegegeven maar......nog een zucht.......wat zou ik graag mezelf meegegeven hebben. Al die verhalen en dan net weer nieuwe foto's.......echt zo indrukwekkend allemaal weer en gaaf om mee te maken. Zelf droom ik de laatste tijd weer vaker over mijn tijd in Suriname. Geniet ervan meiden, schrijf veel op/maak veel foto's, want je zal er je leven lang op terug kijken!

Hier is het een beetje stressen. Morgen wordt de winkel officieel geopend. Maar er zijn op dit moment nog werklui bezig (het is nu 20.15). Het MOET af, maar dat gaat zeer waarschijnlijk niet lukken.

Sil is momenteel helemaal in de ban van elastieken (je weet wel: erin, eruit, erin, erop, eruit, draaien enz enz)
Zelfs Bran doet mee. Lachen joh.

Afijn, mijn verhaal wordt al weer veel te lang. Ik ga ook nog even werken.

Laterrrrrrrr

opa kapaan

prachtig om weer deelgenoot te worden van jullie belevenissen, die natuurlijk veel afwisselender zijn dan wij hier beleven. geniet er maar met volle teugen van.
vandaag een bijzondere dag, maar Anne-Maaike dat zal je wel horen van pappa en mamma. je krijgt een prachtige kamer in kroonjuweel. vandaag daar weer volop bezig geweest.
tot een volgende keer en groeten van opa en oma

mama

Hoi hoi, heel leuk verhaal en foto's, we gaan morgen vliegen heel spannend allemaal. Ik zie je donderdag.
Ik heb er echt zin in. Veel liefs

hannah

veel plezier de komende dagen!! xx hannah