michelleannemaaike.reismee.nl

Olyotya Sebo's & Nyabo's?

Hi Sebo's en Nyabo's,

Olyotya? Jaja, we zitten nu lang genoeg in Uganda om een paar basiswoordjes en zinnetjes te kunnen zeggen! (Sebo=Meneer; Nyabo=mevrouw; Olyotya=Hoe gaat het?) De kinderen in de sloppenwijken, het drop-in center en in Mengo vinden het alleen maar super leuk om ons zoveel mogelijk Luganda aan te leren! En dan moeten wij hun natuurlijk Nederlands leren, haha. De mensen hier zijn meteen helemaal enthousiast als je ze in hun eigen taal groet of antwoord. Op kantoor worden wij 's morgens altijd gegroet met 'Mogguh'. Dat hebben ze waarschijnlijk van Peter geleerd, haha.

Op het werk is er niet zoveel nieuws gebeurd na ons laatste blog. We moeten sinds een paar weken wel elke woensdag of donderdag de production meeting notuleren. Eerst was het natuurlijk heel erg wennen om alles te kunnen volgen in het Engels omdat er ook veel over plantenrassen en plantenziektes enzo wordt gepraat, maar de laatste paar keer gaat het al een stuk beter! En meestal vragen we de dingen die we niet goed konden verstaan nog even na. Als we uit ons werk komen gaan we meestal meteen koken, dan hebben we lekker een lange avond. We proberen elke werkdag rond 22.30 uur toch wel in bed te liggen, want anders lukt het niet om iedere keer om 06.00 uur op te staan. Want het blijft toch wel érg vroeg.... Toen we afgelopen week gezellig een filmpje aan het kijken waren had ik m'n laptop naast me op de grond gezet. Ineens zei Annemaaik; Ieeeh wat heb jij nou op je scherm zitten? Zat er een naaktslak op m'n scherm m'n e-mails te bestuderen.. Zie zo'n beestje er maar eens af te krijgen zonder een al te glibberig, plakkend beeldscherm te krijgen, brrr ;)

Omdat het best wel veel regent de laatste week hadden we besloten om maar een keer gezond te doen en te gaan sporten in Garden City. Maar toen we daar aankwamen scheen er zo'n heerlijk zonnetje dat we maar besloten om naar het zwembad te gaan. We hadden een keer gezien dat er een zwembad achter Nakumatt was, dus 't was lekker dichtbij :) Heeeeerlijk in het zonnetje liggen bakken en gezwommen, was alweer heel tijdje geleden! We hadden alleen geen zonnebrand mee omdat het er totaal niet op leek dat het lekker weer zou worden. Dus dan kun je wel raden hoe we er na 2,5 uur afrikaans zonnetje uitzagen... Na het zwembad zijn we lekker bij Javas gaan eten, altijd weer een feestje ;) We hadden afgesproken om bij Joan thuis te gaan slapen (accountant bij Peace for Children Africa) dus gingen we even een flesje wijn en smirnoff halen bij Nakumatt. Daarna zou Paul ons op komen halen. Toen we vroegen oftie al onderweg was kregen we een smsje met; It's okay, see you soon. Toen voelden we de bui al een beetje hangen.. Als je zoiets vaags terug krijgt heb je meestal heel wat uurtjes wachten in het vooruit zicht. Nou.. 1,5 uur later kwam hij dan toch eindelijk aan bij Nakumatt en gingen we richting Joan's huis. Toen we daar waren kwamen we erachter dat Michael (vrijwilliger uit Denemarken bij drop-in center) daar ook woonde! Leuk om hem ook weer te zien natuurlijk :) De stroom lag er de hele avond uit, dus hebben we gezellig spelletjes gedaan bij kaarslicht.. Na een paar uur werden we opgehaald om nog gezellig wat te gaan drinken. Weer wat leuke nieuwe mensen ontmoet, en een heel gezellig avondje gehad met z'n allen :) Toen we weer terug gingen werden we ineens aangehouden door politie. Paul moest uit de auto en we een agent zette de auto even aan de kant. Wij hadden geen idee wat er gebeurde, maar de rest vertelde dat het politie was die even een extra'tje wilde 'verdienen'. Gelukkig kwam Paul na een tijdje weer terug en konden we verder rijden. Die politie hier is echt maar niks!!

Uiteindelijk hebben we samenmet Joan bij Paul thuis geslapen. Iedereen lag ongeveer tot half 4 de volgende dag te slapen.. Wel even wennen dat je geen lekkere douche kan nemen als je de volgende dag wakker word :( Maarja, uiteindelijk ben je dan toch blij dat er een teiltje met water is in plaats van niks, haha. Intussen was het al best wel laat, dus gingen we maar pizza eten bij Nakumatt als ontbijt (om half 7 's avonds, haha). Daarna hebben we nog even snel boodschappen gedaan voor de komende week en toen hebben zeons weer helemaal terug naar de farm gebracht :) En intussen hebben we er alweer een halve week werken opzitten! Time flies when you're having fun! Ik zal is even kijken of ik nog een paar foto'tjes voor jullie heb, en dan gaan we gezellig een filmpje kijken..

Sula bulungi! (slaap lekker)

Mies & Annemaaik

jeanine

pizza als ontbijt?!?!?! Het moet niet gekker worden.

Je eerstvolgende verjaardag komen we je een broodje shoarma als ontbijt op bed brengen anne-maaik. Waarom ook niet? whaha.

Maartje

Heey damens!
Hoe is het daarzoo?? Ik zie en hoor vollop genieten als ik jullie verhaaltjes en foto's zo iedere keer bekijk ;) ..
haha.. Ik lees ze overigens met veel plezier!

Hier is het ook maar saai weertje hoor, gelukkig niet van die donkere wolken als bij jullie.
Ze zeggen dat het hier volgende week 25 graden gaat worden. (in Delft dan)
Nou ik zeg, heeeel veel succes nog de komende maandjes met jullie stage. Geniet er nog heeel veel van!

xx Liefst Maartje

elle

ik wil daar ook naar toe. is het daar moj? ik moet naar zwemles xxxxxxxelle

Nathalie

Heeeey Meiden,

Wat een leuke verhalen typen jullie toch altijd! Ik lig soms helemaal dubbel van het lachen want zie het dan helemaal voor me hoe alles daar gebeurd! Ben zo jaloers....

Jullie doen heel veel dingen en werken hard hoor ik wel.
Annemaaik ik mis je met lesgeven :( We zijn nu hard bezig voor de uitvoering en hebben het liedje van waka waka van shakira.

Nou nog heel veel plezier daar en geniet er nog even van want voor je het weet moeten je al weer naar huis!

xxxx lieffs Nath

Muli mutya Anne-Maaike en Michelle
Oli otya? okuba he okuwuga ?
Obudde?
Your mwanyinaze, Anne Maaike wordt zondag kumi na bataano emyaaka.
Alvast gefeliciteerd.
Succes met de vertaling. Siiba bulungi. Gr. Oma

Annemaaik & Mies

Hoi Oma,
Met ons gaat het goed hoor, met jou ook?
Nu is het best lekker weer, maar het heeft de laatste tijd wel erg veel geregend. Misschien gaan we van het weekend nog zwemmen! Jij ook alvast gefeliciteerd met Marit. Jaja, je wist niet dat we al zo goed Luganda konden lezen hé ;) Groetjes aan iedereen!
Annemaaik & Mies

Oma

Prachtig verhaal hadden jullie weer. Spelletjes bij kaarslicht en Pizza als ontbijt.......ekyamaguzi.
Osiibyeotya nno en Weraba.

opa kapaan

hallo meiden, bedankt weer voor jullie verhaal. geniet er iedere keer weer van en oma ook natuurlijk. benm met veel pijn en moeite op de 2e verdieping gekomen met mijn rechterpootje in het gips. nu anne-maaike daar weet jij alles van. ik moet hem ook nog eens 2 weken in de hoogte houden en hem beslist niet belasten. een behoorlijke beperking in je mobiliteit en oma dan maar mopperen dat ik te zwaar ben. van mamma hoorde ik dat je nog een week langer blijft. op de totale termijnsduur maakt dat ook niet zoveel uit.
geniet er maar lekker van dames
doei opa en oma kapaan

Oma

Wat is je volgende verhaal? We blijven er naar uitkijken. Het weer in Nederland is Pet.... veel regen maar we hopen op goed weer met Koninginnedag,,,, morgen. Heel veel plezier de komende dagen. En ja.... Het Volkslied kennen ze daar niet dusssss. WILHEMUS VAN........ zingen maar HA Ha.. Veel liefs OMA