michelleannemaaike.reismee.nl

Bezoek uit Nederland en een super mooie safari!

Hey allemaal,

Het is alweer een heel tijdje geleden dat we een blog hebben geschreven, maar hier komt' ie dan eindelijk! Woensdag 7 maart zijn Anne-Maaike's ouders 's avonds laat aangekomen in Uganda. De reis in het donker van Entebbe(vliegveld) naar Kabubbu waar ze overnachtten was al een hele belevenis. We hadden van tevoren al een heel programma bedacht zodat ze zoveel mogelijk van Uganda zouden zien in de tijd dat ze heir waren. De volgende dag hebben we een rondleiding over het bedrijf gedaan. Jammer genoeg was het precies een algemene vrije dag hier omdat het Woman's Day was. Daardoor waren er bijna geen mensen meer aan het werk. 's avonds hebben we samen bij het resort in Kabubbu gegeten. De volgende dag hebben we snel nog een kijkje genomen op het bedrijf terwijl de mensen aan het werk waren, voordat we aan een drukke dag Kampala begonnen. Toen ze Kampala overdag zagen merkten ze al snel dat Kampala nog veel chaotischer/drukker was dan ze 's nachts gezien hadden! We zijn eerst naar de Bahai tempel geweest, daar is er in elk werelddeel maar 1 van. Het was leuk om een keer geweest te zijn, en er waren hele mooie tuinen omheen, maar verder stelde het niet zo heel veel voor. De gids was alleen zo blij dat er bezoekers kwamen dat Anne-Maaike's vader bijna niet meer bij hem weg kon komen, haha. Vanaf daar hebben we de bodaboda genomen naar Brood, de nederlandse bakker in Kampala. Daar hebben weeven uitgerust met een heerlijk koud drankje en samosa(ugandese snack), want het was ontzettend heet die dag! Omdat de bodaboda ook bij Harrold en Karina super goed in de smaak was gevallen hebben we meteen weer een tochtje gemaakt. Deze keer naar de craft market. Daar hebben ze heel wat souvenirs ingeslagen om iedereen thuis mee te verwennen, en we hebben flink afgedingt. Toen de tassen helemaal volgeladen waren met souvenirs hebben we de bodaboda gepakt naar Garden City & Nakumatt. Daar hebben we lekker wat gedronken bij Pizza Connection, waar we elke week een pizza halen. Toen we met de bodaboda naar het italiaanse restaurant Mediterraneo gingen, was het een enorme chaos in het verkeer. De bodaboda's gingen op de verkeerde weghelft rijden tegen het verkeer in. We waren blij toen we zonder ongelukken aankwamen bij het restaurant! Daar hebben we heer-lijk gegeten en nagepraat over hun eerste dag in Kampala.

Zaterdag 10 maart gingen we dan ein-de-lijk op safari! We gingen samen met Harrold, Karina, Peter, Bram en Hans. Na ongeveer 5 uurtjes te hebben gereden kwamen we aan bij het park Murchison Falls. Onzesafari was meteen goed begonnen, want het resort en de kamers waar we verbleven zag er super mooi en schoon uit. We werden ontvangen met een heerlijk koel doekje + een drankje. Wat voelt dat goed na een hele tijd in een hete, rammelende auto gezeten te hebben! 's Avonds was er een buffet waar we heerlijk van hebben gegeten. Iedereen was eigenlijk moe van de reis, en omdat we de volgende dag al om 7 uur in de auto moesten zitten voor de ochtend game-drive ging iedereen lekker op tijd naar bed. Deze eerste game-drive was echt een super goed begin van de safari want we zagen meteen al leeuwen, olifanten, giraffen, en allerlei soorten antilopes en vogels! Dat het niet zo vanzelfsprekend is dat je op elke safari leeuwen ziet kunnen Mies en d'r vader wel vertellen, want de eerste 2 safari's in Uganda konden dieze maar niet vinden! Onze chauffeur kreeg een telefoontje waarna hij ineens nogalerg hard ging rijden.. Toen kregen we al een beetje een vermoeden dat er leeuwen in de buurt waren. We konden echt op een paar meter afstand komen,bekijk het resultaat maar bij onze foto's :) Toen we terug kwamen in het resort zijn we meteen het zwembad ingedoken om lekker af te koelen. 's Middags hebben we een boottocht naar de Murchison watervallen gedaan. Ook dat was super mooi, en we hebben veel vogels, nijlpaarden en krokodillen gezien. We zagen zelfs een dood nijlpaard dat opgegeten werd door heel veel krokodillen, en het schijnt heel zeldzaam te zijn dat je dat ziet! De stank van dat dode nijlpaard was trouwens echt niet te harden, pfff..

De volgende ochtend hebben we een wandeling gemaakt bij de top van de watervallen. Het was echt verschrikkelijk heet, en we waren dan ook blij toen we een heerlijke douche kregen door het opspattende water van de watervallen! De wandeling was wel echt de moeite waard want we hadden een mooi uitzicht over de watervallen, veel beter dan dat we het vanuit de boot konden zien. Nadat we een tijdje daar hebben rondgelopen, foto's gemaakten van de watervallen hebben hebben genoten gingen we weer terug naar de lodge. Daar hadden we gelukkig lekker veel tijd om te eten en zwemmen, want we gingen rond 17.00u pas weer weg voor de sundown game-drive. Toen we wilden vertrekken voor de game-drive konden we Peter nergens vinden, na een tijdje zoeken kwam hij ineens aanlopen met een paar flessen wijn. We waren nog maar net vertrokken toen er ineens een heleboel olifanten voor ons de weg overstaken. Super mooi om te zien, zo dichtbij! We wilden naar de nijlpaarden-poel om de zonsondergang te zien en een wijntje te drinken. Toen niemand het verwachtte rende er ineens een luipaard voor onze auto! Het gebeurt nog veel minder snel dat je een luipaard ziet dan leeuwen, en wij hebben ze gewoon allebei gezien! We hadden veel geluk dus, jammer genoeg was niemand snel genoeg om een foto te maken. Dus we kunnen hem niet aan jullie laten zien ;) Bij de nijlpaarden hebben we naar de super mooie zonsondergang gekeken met een wijntje erbij.

De volgende dag hebben we de delta boottocht van ongeveer 6 uren gedaan. Op de boot was er voor een heerlijk ontbijtje gezorgd! Bij deze tocht zagen we ook weer veel vogels, nijlpaarden en apen. We hebben ook de schoenbek ooievaar gezien. Zelf vonden wij het niet zo heel bijzonder, maar voor vogel liefhebbers schijnt dat het wel te zijn ;) Je mocht op het dak van het bootje liggen dus we konden lekker bij kleuren in het hete, afrikaanse zonnetje. 's Avonds waren we daar wat minder blij mee, want we waren nogal pijnlijk verbrand! De rest van de dag hadden we vrij en hebben we met een drankje bij het zwembad doorgebracht :) 's Avonds voor de laatste keer van een heerlijk buffet genoten, en toen zat deze super mooie safari er alweer bijna op.. De volgende dag zijn we rond 9 uur vertrokken, terug naar de farm. 's Avonds hebben we met z'n allen bij Kabubbu gegeten. Die avond hebben we een Nederlands meisje leren kennen die ook stage loopt in Uganda. Gelijk even nummers uitgewisseld, altijd leuk om wat af te spreken!

Donderdag hebben we Anne-Maaike's ouders meegenomen naar Kampala voor een dagje sloppenwijken. Eerst zijn we met een heleboel oude kleding uit Nederland de sloppenwijken in gegaan en hebben het daar uitgedeeld. Ze waren er allemaal weer super blij mee, en deze keer hadden we ook voor de jongens en baby'tjes wat kleding. Na een korte rondleiding door de sloppenwijken zijn we naar het drop-in centrum geweest. Het was leuk om weer bekenden van de vorige keer te zien, en verschillende kinderen hadden hun levensverhaal verteld. Verder hebben we nog wat spelletjes gedaan en met de jongeren gepraat. Aan het eind van de middag zijn we naar het kindertehuis in Mengo geweest. Heel gezellig om iedereen weer te zien, en ze hadden weer een hele mooie show voor ons in elkaar gezet met veel acrobatiek en dansenuit deverschillende delen van Uganda. Het was een mooie afsluiter voor de vakantie van Anne-Maaike's ouders die de volgende ochtend alweer vroeg naar Nederlandvlogen.

Vrijdag zijn we een dagje naar Kampala geweest voor boodschappen en omwat dingetjes voor hetverrassingsfeestje voor Peter te organiseren die 40 jaar was geworden. We hebben gebak, chinees enNilespecials(bier)gehaald en wat collega's uitgenodigd. We dachten een soort lekkere roomsoezen gekocht te hebben, maar het bleken hele zware chocoladeballen te zijn. Ongeveer niemand kon het op en het duurde dan ook een heel tijdje voordat we aan chinees eten moesten denken ;) Gelukkig pakte het eten nog goed uit, want we wisten eigenlijk totaal niet wat we besteld hadden. Alles was in het engels, haha.

Vanochtend zijn we Calvary Chapel in Kampala geweest. De jongeren uit Mengo hadden al meerdere keren gevraagd of we met hun naar de kerk wilden, en nu hadden we eindelijk vervoer door iemand die wist waar het was. Het was natuurlijk heel anders dan in Nederland, met veel zingen, klappen en muziek. Maar het was goed te volgen in het Engels. Daarna zijn we met Stephen, die ons gebracht had, mee naar huis geweest en hebben daar lekker pizza gegeten. Paul heeft ons meegenomen naar de sloppenwijken, want Peter en Bram waren daar natuurlijk nog niet geweest. Het valt ons echt op dat je op de duur zelfs daar gezichten gaat herkennen! Daarna zijn we nog even voor een uurtje naar de jongeren in Mengo gegaan en hebben daar nog even gezellig gekletst. Nu is onze vakantie dan echt voorbij, en morgen gaan we weer hard aan de slag. Eigenlijk zijn we nu heel moe, dus de foto's zullen we morgen uploaden voor jullie! Bedankt trouwens voor de leuke/lieve reacties, heel leuk om te lezen iedere keer :)

Liefs,
Michelle & Anne-Maaike

Jeanine

Ha nichie en Mies!

wat hebben jullie on-ge-loof-lijk veel mazzel gehad met die safari zeg. Echt helemaal te gek dat jullie zoveel gezien hebben. Dieren laten zich niet dwingen dus als je toch zoveel ziet is dat echt geluk hebben. Je pa en ma hebben gisteren de foto's laten zien. Echt heeeeeeeel gaaf. Vooral die van de olifanten. Echt heel imposant.
Ik kan nu nog wel meer reakties geven maar dan ben ik nog wel even bezig, zo gaaf waren de verhalen en foto's.
Natuurlijk wel beetje 'jaloers' dat jullie wel een luipaard gezien hebben ;-)
He meiden, hopelijk snel weer eens tot chats/skypes.

En een kroel van Bran en Sil

Hannah

he meiden!
wat een belevenissen!! om nooit te vergeten! en gave foto's joh! super!!
xx hannah

opa kapaan

wat een prachtig verhaal. had natuurlijk al heel wat gehoord van pappa en mamma toen ik ze van schiphol had opgehaald en 's-avonds de foto's had gezien. olaf en daphne waren toch wel blij dat ze hun vader en moeder weer zagen, wat natuurlijk een normale reactie is. ondanks het feit dat ze 10 dagen door hun oma in de watten waren gelegd. ook marit was uiteraard blij maar wilde toch nog een nachtje blijven slapen, want ze moest nog naar een feestje. het is nu maar stil in huis, maar ook dat went weer. groetjes van oma en opa

Liseth

Echt super om te horen:) ook echt vet dat die safari zo'n succes was! Het klinkt als een topvakantie. Echt leuk ook om jullie verhalen weer te lezen. Ik ga snel foto's kijken;)
Xxx lies

Gerben

We hebben de foto's gister bekeken, het waren echt super foto's.. zou graag ook nog eens zo'n safari willen meemaken. Ben deze week trouwens lekker vrij omdat Hannah de kledingbeurs heeft. End e zon schijnt hier weer volop dus ga er lekker van genieten deze week. Begreep aan de hand van de schilfers op je vaders arm dat het zonnetje daar ook lekker scheen alleen is het hier iets minder stoffig. Jedda is nog steeds in de veronderstelling dat je in het vliegtuig zit, dus bij haar landde de foto's nog niet helemaal ;) werkse en gezellige tijd nog... doeg

Oma

Ik ben ook een beetje bij jullie geweest. De verhalen ven je ouders waren zo geweldig alsof ik er ook bij was. Is de Hollandse kaas lekker en de hagelslag. Toch ook een beetje Nederland daar. Mooi verhaal hebben jullie weer geschreven. Een groet uit een zonnig Oost-Souburg. Ik zou eigenlijk in de tuin moeten werken maar zit weer achter de laptop......Nouja die tuin komt ook wel

Harrold

We hebben er de eerste dag werk weer op zitten en dat viel niet mee. De overgang was dan ook zeer groot. Maar meiden wat hebben jullie een ontzettend mooi, vol en indrukwekkend programma voor ons in elkaar gedraaid. Het was een ongelofelijk mooie en waardevolle ervaring. Slapen doen we overigens nu nog slecht. We dromen erg veel en 's nachts beleven we alles nog een keer. Vooral de verhalen van de jongens in de sloppenwijken blijven hangen. We hebben een enorme waardering gekregen voor het werk van Paul om de jongens in de sloppenwijk een ander bestaan te bieden. Zijn pogingen om hun levenswijze te veranderen slaat aan, gezien de reacties en openhartige getuigenissen van enkele jongens. Prachtig om ook te horen dat deze jongens met en voor de Here Jezus willen leven en hun vrienden hier op wijzen. Daar kunnen wij wat van leren! Wat ons vooral ook is opgevallen dat is de enorme hartelijkheid van de mensen. Je bent echt overal welkom. Wij zullen ze nooit meer vergeten en ook voor hen bidden. Als jullie ze de volgende keer zien, doe Paul en de andere begeleiders in het drop-in center en de jongeren in Mengo de groeten. Oh ja, en ik ben enorm aan het vervellen ...

Greetje

Dag Michèlle en Anne-Maaike,

Wat een fantastisch verslag om te lezen en wat zal Anne-Maaike het fijn hebben gevonden om ook haar ouders de wereld te laten zien waar jullie nu al weer zoveel weken vertoeven.

Jammer dat ik absoluut nooit meer ga vliegen, maar ik zou eigenlijk direct af willen reizen om ook zo'n safari mee te maken. Is nog altijd een droom van me om ooit de grote katten in het wild te zien. Mijn man is overigens wel blij met mijn vliegangst, want die beweert dat ik in staat zou zijn om uit te stappen en ze te gaan aaien!

Vind het altijd superleuk wanneer ik weer een melding in mijn mail krijg van een nieuw verhaal, dus zie nu alweer uit naar het volgende. Zoals beloofd bel ik jullie morgenmiddag in elk geval weer even op om wat stagezaken door te nemen. Deze heerlijke vakantie hadden jullie trouwens meer dan verdiend, als je jullie betrokkenheid leest met de mensen uit de sloppenwijken.

Hartelijke groetjes van Greetje

JoepHDD

Beste Michelle en Anne-maaike,

Vul via onderstaande link een korte vragenlijst in en help mij afstuderen binnen 5 minuten! Ik hoop dat je me kan helpen. Fijne reis nog!

www.kwiksurveys.com?s=LMMHLM_2a6d96f0

Groetjes,
Joep

Hannah

he michelle! nog gefeliciteerd met je verjaardag!! doeg hannah

Michelle

Dankjewel Hannah :) Ik heb een super leuke dag gehad!