michelleannemaaike.reismee.nl

Een piepend muisje en een lang Paasweekend

Hey allemaal,

Het is alweer zo ongeveer 2 weken geleden dat we iets van ons hebben laten horen, dus we gaan ons best doen om een leuk, nieuw blog voor jullie te schrijven! We zitten ondertussen alweer 2,5 maand in Uganda. We kunnen alweer bijna gaan aftellen :p

De vrijdag na Michelle's verjaardag (30 maart) waren we eigenlijk van plan om een feestje te houden. Maar uiteindelijk hadden we donderdag nog niemand uitgenodigd en hadden we ook niet zoveel zin in veel mensen over de vloer, dus dat hebben we nog lekker een tijdje uitgesteld :) Gezellig een avondje iets drinken met wat collega's kan natuurlijk altijd, niet alleen bij verjaardagen. Na het werk gingen we gezellig even langs bij Remmie (John's vrouw) en daar zijn we heel de avond blijven hangen. Gezellig gekletst en films gekeken met een wijntje, en ze had heerlijk voor ons gekookt! Ohja en wat ook superleuk was; Anne-Maaike heeft post uit Nederland gekregen van Gerben, Hannah, Elle en Jedda. Dat was echt een heeeeele leuke verrassing!! *hinthint* :p De volgende dag zijn we naar Wilco en Keila's huis gegaan. Wilco's moeder(Ellen)is ook nog steeds in Uganda, en we zijn gezellig samen met Keila en Ellen naar restaurant/hotel Emin Pasha gegaan. We waren van plan om te gaan zwemmen, maar als je in het zwembad wilde moest je er ook meteen een beauty-behandeling bij nemen (en betalen). Dat werd nogal een duur grapje bij elkaar, dus hebben we lekker gelunched en onze nagels laten doen. Toen we daar weg wilden begon het ontzettend hard te regenen, dan zie je toch weer dat het regenseizoen begonnen is. Gelukkig was de auto dicht bij :) Toen we even later boodschappen gingen doen, kwamen de medewerkers de klanten bij de auto ophalen met een paraplu en als je klaar was werd je ook weer met een paraplu naar je auto terug gebracht. Zo'n service zie je in Nederland toch niet, haha. Keila heeft lekker frietjes en kip voor ons gemaakt, en 's avonds gingen we nog iets drinken met Keila en een paar vrienden. Was heel gezellig! Die nacht bleven we bij Wilco en Keila slapen. De volgende dag moesten we nog wat boodschappen doen voor de komende week en hebben we nog een hapje gegeten bij Javas. Dat is vlakbij Nakumatt.

De week erna hebben we weer gewerkt. Toen we donderdag aan 't werk waren op kantoor hoorde Anne-Maaik ineens iets achter zich.. Toen ze omkeek zat er een muisje in de kast naar ons te gluren!! Ook al zien we ze hier wel vaker, het blijft toch elke keer schrikken. David pakte de map uit de kast waar de muis op zat en toen viel het muisje op de grond. Wij dachten dattie hem een duwtje met z'n voet ging geven, maar in plaats daarvan ging hij er gewoon met z'n volle gewicht bovenop staan! De volgende keer zeggen we misschien maar niks meer als we een muis zien, haha. Anne-Maaik had oma Kapaan nog verrast met een telefoontje omdat ze jarig was, en volgens mij vonden opa en oma het allebei een leuke verrassing! :) Op vrijdag waren we een keertje om 13.00 uur gestopt. Lekker een matrasje met dekens en kussens op de vloer gelegd en films gekeken met een zak popcorn erbij :) Ook wel eens lekker, zo'n middagje thuis! Van het weekend zijn we uit eten geweest bij 'The Lawns'. We hadden van vrienden gehoord dat het een leuke plek was, en we wilden wel eens ergens anders naartoe, en het beviel heel goed! Je kon er ook wild eten zoals krokodil en struisvogel, maar dat hebben we nog maar niet gedaan deze keer. Toen we met de boda-boda weggingen bij het restaurant, was de benzine (bijna) op. Wij dachten al van; nou we gaan wel liever lopen dat dat we daar nog een keer opstappen en weer stilvallen. Maar hij legde de boda-boda even op z'n kant, zodat alle benzine naar 'de goede' kant liep en toen konden we zo weer verder rijden, haha. Als je niet zoveel hebt word je toch maar creatief :) Paul (van het drop-in centrum) had ons ook nog meegenomen naar de stad samen met wat vrienden. Zo kwamen we weer op wat nieuwe plekken en we hebbengezellig wat gedronken :) Voor Pasen waren we uitgenodigd bij het drop-in centrum. Helaas bleeker niemand van onze 'bekende' taxi'ste kunnen/willen rijden, dus we waren veel te laat voor het programma. Uiteindelijk hebben we de boda-boda genomen en kwamen we na een uurtje aan in Kampala. Daar kwam Paul ons gelukkig zelf ophalen met de auto. Eerst hadden de jongeren uit Mengo weer een dansshow opgevoerd, maar die hadden wij dus gemist omdat we te laat waren. Daarna gingen ze 'The Passion' kijken. Wij hebben de helft niet meegekeken geloof ik, want we vonden het maar niks. En het was ook in het Luganda, met af en toe een klein stukje Engelse ondertiteling.Na de film kwam er een soort van dominee die iets over Pasen vertelde, en de kinderen/jongeren vertelde dat het nodig was om zich te bekeren. Er werd nog samen gezongen en ze konden vooraan (samen)bidden. Maandag hebben we ook nog een dagje vrij genomen. We hebben die dag lekker niks gedaan :)

Vandaag (dinsdag)moesten we toch echt weer aan het werk. Valt toch wel tegen als je een paar dagen vrij hebt gehad. We hadden vandaag de tussenbeoordeling. Greetje (stagebegeleider van school) belde 's middags naar het bedrijf. Bas had de telefoon op luidspreker gezet, dus op die manier konden we met z'n vieren praten. Wel een beetje gek dat je zo'n beoordelingsgesprek hebt :p Onze beoordeling was trouwens goed. Begin juni hebben we onze eindbeoordeling, dus horen we of we de stage gehaald hebben. We hopen van wel natuurlijk!

We kregen ook nog de vraag of we iets over het bedrijf wilden vertellen, omdat sommige van jullie niet precies weten wat we nou eigenlijk doen hier. We zitten in het laatste jaar van de opleiding tot Managementassistente. Het laatste halfjaar moeten we stage lopen. Omdat Michelle's vader mededirecteur van het bedrijf is, konden wij hier stage lopen. Hartstikke leuk natuurlijk! :) Het bedrijf heet Xclusive Cuttings Uganda Ltd. Het is een bloemenkwekerij. Hier in Uganda worden er stekjes gekweekt van kalanchoë's en chrysanten en deze worden daarna verkochtaan bedrijven in Nederland of in andere landen. Eigenlijk bestaat het bedrijf uit 3 verschillende bedrijven: Xclusive Cuttings, Xclusive Kalanchoe en Xclusive Chrysanthemum. Onze werkplaats is vooral op het kantoor. Michelle werkt af en toe in de store en Anne-Maaike in de Clinic. We hebben een paar foto's gemaakt van het bedrijf, zodat jullie een beeld hebben van hoe het er hier uitziet. Als jullie trouwens nog andere dingen willen weten ofzo, kan je altijd een mailtje sturen naar 1 van ons: miesjj-sunshine@hotmail.com en annemaajke@hotmail.com. Sinds een tijdje hebben we ook nieuwe telefoonnummers omdat we zijn veranderd van provider. Michelle: +256 791777075 & Annemaaike: +256 791777077. En oma (vd Weijde),Anne-Maaik geniet nog steeds van de heerlijke dropjes!! :) Vond jij het kaartje voor je verjaardag nog leuk Daf?

O ja, voor degenen die denken dat we in een klei-hutje wonen en rare beestjes eten; we wonen gewoon in een stenen huis en eten elke week rijst, pasta, gebakken aardappeltjes en soep. Dus maak je geen zorgen, (want krijgen af en toe weleens vragen.....) haha.

Nou, dat was het weer voor deze keer!

Liefss,
Mies & Anne-Maaik

opa kapaan

wat een mooi verhaal weer. de rode draad die er mijns inziens steeds doorheen loopt is eten en drinken. jullie letten toch wel op het gewicht. (grapje) het telefoontje van anne-maaike was zeer verrassend. heel waardevol. nu geniet en vermaak je verder en tot horens maar weer.
groet opa en oma

hannah

haha die boda-boda op z'n kant.....ik ga dat eens proberen met mn portemonee........

Greetje de Graaf

Dag meiden, wat een fantastisch verslag weer! Hoewel ik jullie gisteren net gesproken heb en vandaag alweer 2 x gemaild, wil ik toch nog even op jullie blog laten weten hoezeer ik geniet van deze verhalen en de bijbehorende foto's.

Ook ben ik blij met jullie tussenbeoordeling. Hoewel anders dan normaal, zo door de telefoon: we kwamen er toch goed uit hè? Jullie doen goed werk en zullen straks zeker gemist worden als de stage erop zit. Immers, Bas liet weten dat er steeds meer werk aan jullie wordt toevertrouwd en da's mooi om te horen! Voor nu weer een fijne dag verder en tot horens.

Oma

Hoi meiden, Wat hebben jullie weer gezellig geschreven en foto's meegestuurd. Ook dat er iets over het bedrijf verteld is met de foto's is heel leuk om te zien. Met mijn scooter werkt het niet hoor op z.n kant. Nog veel gezelligheid en ik kijk uit naar het volgende verhaal. Vee liefs van Oma

Daphne

hoi grote zus en miezzz...

ik vond het kaartje inderdaan erg leuk alleen kreeg ik het vandaag pas (woensdag) maar is niet erg hoor.
ik heb hele leuke cadeautjes gekregen,
een krultang, een schooltas, iets voor onder de douche,
chocola, heel veel kleren van mama (we waren aan het stadden in breda), geld, bonnen voor de bruie brigitte (of zo iets), een rekenmachientje maar die moet nog omgeruild worden en parfum.
heel veel he
en ik heb ook vans donkerblauwe!
maar marit moet nu achter de computer dus doei

xx D@ff!e

Peter de Kubber

Beste meiden,

Weer een fantastisch verslag met een hoog bagpackgehalte, ik vind het super dat jullie je ervaringen met ons delen.
Michelle, in ieder geval gefeliciteerd met je verjaardag.
Vanuit het ZEP was het even rustig, bijna een radio-stilte; gewoon erg druk.

Heel veel plezier en zo doorgaan.

Met vriendelijke groeten van Peter de Kubber